Dobrze skomponowana, zbilansowana dieta jest ważna na każdym etapie życia dla zachowania odpowiedniej wagi i kondycji zdrowotnej. Ma ona niebagatelne znaczenie także dla seniorów. Właściwie dobrany jadłospis pozwala na walkę z wieloma schorzeniami, jak cukrzyca, wysoki poziom złego cholesterolu czy nadciśnienie. Opóźni także naturalne procesy starzenia się. Jakie produkty powinny znajdować się w planie żywienia seniora, a które należy z niego wyeliminować?

Dieta lekkostrawna dla seniora

Osoby starsze, w jesieni swojego życia, właściwie w codziennym jadłospisie potrzebują źródła tych samych składników odżywczych co ludzie młodzi, ale wraz z wiekiem zmieniają się proporcje, w jakich składniki te powinny być komponowane w diecie. Jest to spowodowane niższym poziomem zapotrzebowania na energię.

Seniorom polecana jest dieta lekkostrawna. Zalecana jest w szczególności przy współwystępowaniu określonych schorzeń. Dieta lekkostrawna dla osób starszych jest potrzebna przede wszystkim w przypadku, gdy dana osoba cierpi na:

  • choroby przyzębia, jak paradontoza,
  • choroby żołądka i jelit, w tym nieżyt żołądka,
  • nowotwory przewodu pokarmowego,
  • choroby infekcyjne przebiegające z gorączką.

Ponadto taka sama dieta seniora przyda się w okresie rekonwalescencji po zabiegach chirurgicznych i przy ogólnym żywieniu osób w podeszłym wieku.

Dieta lekkostrawna dla seniora powinna ograniczać spożywanie produktów wysoko przetworzonych, w tym fast foodów, tłuszczów nasyconych czy węglowodanów prostych. Należy w niej ograniczyć spożycie błonnika pokarmowego, ale nie wykluczać go z diety osoby starszej, ponieważ odpowiada on za łatwiejsze trawienie pokarmów i wspiera usuwanie toksycznych produktów przemiany materii.

Dieta lekkostrawna dla seniora nie będzie zanadto obciążała przewodu pokarmowego osoby starszej. Ważny jest przy tym wybór właściwej metody przygotowywania potraw. Zamiast smażenia, zwłaszcza w głębokim tłuszczu, zaleca się przede wszystkim gotowanie w wodzie lub na parze, pieczenie lub duszenie, ale jednocześnie bez wcześniejszego obsmażania. Na diecie lekkostrawnej senior nie może spożywać w ogóle potraw smażonych, wędzonych czy peklowanych, ponieważ są one ciężkostrawne i zalegają przez długi czas w przewodzie pokarmowym. Zaleca się spożywanie w takiej diecie seniora od 4 do 6 lekkich posiłków dziennie – ostatni nie później niż na 2 godziny przed zaśnięciem.

Zobacz też:  Zdrowe odżywianie seniorów

Dieta niskotłuszczowa dla seniora

Żywienie seniora może obejmować wprowadzenie nie tylko diety lekkostrawnej, ale i ubogotłuszczowej, zwłaszcza w przypadku zachorowania na miażdżycę. Wysoki poziom cholesterolu czy trójglicerydów powinien skłonić osobę starszą do zmiany żywienia, a dieta niskotłuszczowa będzie przy tym bardzo dobrym wyborem.

Dieta niskotłuszczowa dąży do ograniczenia codziennego spożycia tłuszczów, zwłaszcza nasyconych, pochodzenia zwierzęcego, które powinny być zastąpione nienasyconymi tłuszczami roślinnymi czy rybami. Dieta ta nie tylko pozwala na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu w organizmie, ale ma działanie przeciwzakrzepowe oraz zalecana jest cukrzykom, ponieważ sprzyja regulowaniu prawidłowego poziomu glukozy. Opiera się na regularnym spożywaniu 4-5 małych posiłków dziennie, złożonych z produktów niskotłuszczowych, nieprzetworzonych.

Produkty bogate w wapń

Ważnym składnikiem w diecie dla seniora jest wapń, niezbędny dla zachowania zdrowych kości. Wyroby bogate w ten element to między innymi produkty mleczne i ich przetwory, jak jogurty naturalne czy kefir.

Wapń jest pierwiastkiem potrzebnym w diecie człowieka właściwie na każdym etapie życia. To ważny budulec kości i zębów, a nie jest to jedyna jego funkcja. Zapewnia prawidłowe krzepnięcie krwi, reguluje pracę układu nerwowego czy gospodarki hormonalnej, a także reguluje ciśnienie krwi i sprzyja prawidłowej pracy serca. Wraz z wiekiem niestety maleje poziom wapnia w organizmie. Jego brak u seniorów powoduje częste występowanie bólów głowy, skurczy mięśni i drętwienie nóg czy rąk. Może prowadzić do ogólnego osłabienia organizmu, bezsenności i ciągłego, permanentnego zmęczenia. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie wapnia w diecie osób starszych. Warto też dodać, że wapń lepiej będzie przyswajany przez organizm w przypadku odpowiedniego poziomu w nim witaminy D.