Para seniorów

Jakie minerały dla seniora?

Osoby starsze w pewnym wieku tracą siły witalne. Poruszają się z trudnością, mają wiele ograniczeń w wykorzystywaniu rąk i nóg. Mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia i inne innych dolegliwości. Jednak takim objawom często można skutecznie przeciwdziałać dzięki diecie czy suplementacji witamin i mikroelementów. Jakie minerały są najważniejsze dla osób starszych i gdzie je znaleźć? Najbardziej istotne są przy tym żelazo, potas i wapń.

Żelazo dla seniora

W organizmie człowieka żelazo odgrywa ważną rolę. Odpowiada bowiem za produkcję czerwonych krwinek, ale nie jest to jedyna funkcja żelaza w ciele. Zapobiega powstawaniu miażdżycy, a nawet opóźnia procesy starzenia się organizmu. Nic więc dziwnego, że żelazo dla seniora jest ważnym minerałem. Wchodzi w skład hemoglobiny i mioglobiny – składników krwi.

Dla uzupełnienia poziomu żelaza w organizmie seniora można urozmaicić jego dietę w taki sposób, by dostarczyć w niej ten ważny pierwiastek. Jego źródłem są:

  • czekolada,
  • otręby pszenne,
  • wątróbka,
  • czerwone mięso.

Niedobór żelaza w organizmie seniora wywołuje niedokrwistość, co z kolei jest niebezpieczne dla zdrowia i życia osób starszych. Anemia, bo o niej mowa, powoduje cięższy przebieg chorób i dłuższe pobyty w szpitalach. Niestety, ale u seniorów po 65. roku życia u 20 proc. mężczyzn i ponad 13 proc. kobiet dochodzi do niedoboru żelaza i do anemii, która obciąża układ sercowo-naczyniowy człowieka. Pojawić się mogą zawroty głowy, bóle głowy, przewlekłe zmęczenie czy zaburzenia koncentracji i czucia. Senior może cierpieć na utratę apetytu, zaburzenia trawienia czy duszności przy wysiłku.

Należy więc uzupełniać żelazo. Rola tego pierwiastka w organizmie seniora jest nie do przecenienia.

Potas dla seniora

Dla zachowania równowagi kwasowo-zasadowej należy utrzymywać właściwy poziom potasu w organizmie człowieka. Jest u seniorów tak samo ważny jak sód czy chlor. Pomaga ponadto w utrzymaniu odpowiedniego poziomu ciśnienia krwi oraz napięcia mięśni. Bierze udział w cyklach, w których komórki organizmu produkują energię.

Zobacz też:  Jakie witaminy dla seniora?

Nie powinno się doprowadzać do powstania niedoboru tego minerału, zwłaszcza u osób starszych, które potrzebują go najbardziej. Potas w organizmie seniora bierze udział w procesach syntezy, czyli budowy aminokwasów i białek. Skutkiem jego niedoboru może być wystąpienie chorób serca czy nadciśnienia tętniczego. Norma stężenia we krwi powinna się mieścić w granicach 3,6-5,5 mmol/l. Dorosła osoba musi przyjmować od 2000 do 3000 mg tego pierwiastka dziennie.

Przyjmowane przez seniorów dość powszechnie leki moczopędne powodują wypłukiwanie się potasu z organizmu. Ponadto wraz z wiekiem zmniejsza się zawartość wody w ciele człowieka, przez co maleje ilość minerałów, z potasem na czele. Leki nasercowe oraz obniżające ciśnienie krwi również przyczyniają się do niedoborów. Braki potasu objawiają się puchnięciem nóg i rąk, nadciśnieniem i ogólnym zmęczeniem.

Naturalnymi źródłami potasu są:

  • fasola biała,
  • awokado,
  • mleko odtłuszczone w proszku,
  • soczewica,
  • pistacje,
  • otręby pszenne.

Czasami przy dużych niedoborach potasu u seniorów lekarz zaleci przyjmowanie preparatów doustnych pod postacią chlorku potasu.

Wapń dla seniora

Na koniec trzeba wspomnieć o wapniu, czyli pierwiastku mającym decydujące znaczenie dla funkcjonowania układu kostnego człowieka. To minerał, który jest budulcem kości i zębów. Ważne, by poziom wapnia w organizmie seniora był optymalny, z uwagi na podwyższone ryzyko wystąpienia u osób starszych osteoporozy. Wapń tylko nieznacznie pełni inne funkcje, jak aktywacja enzymów czy uczestnictwo w krzepnięciu krwi.

Zawierają go takie produkty spożywcze jak natka pietruszki, kapusta gotowana, brokuły, owoce czy płatki owsiane.

Osoby starsze należą do grupy ludzi, u których istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru wapnia w organizmie. Jeśli właściwa dieta nie uzupełni poziomu tego minerału, należy go suplementować. W większości suplementów wapń występuje w formie węglanu wapnia, który jest dobrze wchłaniany przez nasz organizm.